Меню


Курсы СтимулСправочникСтатьиБухгалтеру

Головні зміни у податку на прибуток для підприємств у 2013 році

Головні зміни у податку на прибуток для підприємств у 2013 році

Загальні законодавчі зміни: нові ставки та пільги

Порядок сплати: авансові внески та інші нововведення

Визначення ціни та додаткові зміни

 

Загальні законодавчі зміни: нові ставки та пільги

Традиційно з 1 січня кожного року в країні відбуваються зміни у податковому законодавстві, і 2013 рік не став винятком: він приніс понад півсотні нововведень до Податкового кодексу. Особливо суттєві новації стосуються податку на прибуток підприємств.

З 1 січня 2013 року учасникам бізнесу доведеться враховувати курсові різниці (різницю між оцінкою витрат та доходів, активів і зобов’язань) відповідно до стандартів бухгалтерського та податкового обліку.

Додатково введена податкова пільга згідно із Законом «Про стимулювання інвестиційної діяльності в галузях економіки України». Вона дозволяє окремим компаніям, які здійснили інвестиції від 0,5 до 3 мільйонів євро, платити 0% податку на прибуток (за умови виконання ряду критеріїв: середня зарплата не менше ніж у 2,5 рази перевищує мінімум, створено 25-150 нових робочих місць, а сума пільги не перевищує заплановані інвестиції). Для таких організацій нараховано окремий облік діяльності, а пільга діє до 2017 року.

Ставка податку знижується на 1% і становить 19% (це проміжний етап до запланованої ставки 16% з 2014 року відповідно до перехідних положень кодексу).

Значущі податкові переваги отримала ІТ-галузь — у 2013 році вводиться пільгова ставка 5% на податок на прибуток для програмістів терміном на 10 років, а також звільнення від ПДВ при постачанні програмного забезпечення.

Порядок сплати: авансові внески та інші нововведення

Справжньою новацією 2013 року стало впровадження авансової сплати податку на прибуток. Платники податків повинні щомісяця перераховувати авансовий платіж, який дорівнює 1/12 суми нарахованого податку за попередній рік. Є кілька винятків: новостворені підприємства, неприбуткові організації, сільськогосподарські товаровиробники, а також ті, хто за минулий рік мав доходи до 10 мільйонів гривень. Декларація, як і раніше, подається за підсумками року.

Є особливість: якщо за результатами першого кварталу поточного року підприємство отримало збиток або не мало прибутку, воно може подати за цей період декларацію та фінзвітність і, таким чином, бути звільненим від подальших авансових платежів до кінця року; надалі податкові зобов’язання рахуються в загальному порядку.

Установлено також преференції для підприємств зі ставкою 0%. Для цього необхідна відповідність ряду вимог: річний дохід не більше 3 млн грн, середньооблікова чисельність працівників — до 20 (для колишніх спрощенців — до 50), а зарплата не може бути меншою двох мінімальних.

Однак у порядку сплати авансів є неузгодженості: авансові платежі мають вноситись у строки для місячного періоду звітності — тобто 10 днів після завершення 20-денного строку подачі декларації за звітний місяць, разом 30 днів після місяця. Це створює плутанину та певні труднощі для бізнесу.

У січні-лютому 2013 року діє спеціальний порядок для сплати: авансовий внесок складає 1/9 суми податку за 9 місяців 2012 року, перерахунок здійснюється протягом 20 днів після завершення звітного місяця.

Визначення ціни та додаткові зміни

З початку року вводиться стаття 39 Податкового кодексу для визначення звичайної ціни (раніше діяло поняття «звичайної ціни» з іншого закону). Нова редакція передбачає, що договірна ціна товару визнається звичайною, а доведення зворотного (наприклад, якщо податкова вважає, що ціна занижена або завищена) покладається саме на контролюючий орган. Тобто платник податків не зобов’язаний доводити справедливість своєї ціни, якщо різниця із звичайною не перевищує 20%, податки не донараховуються.

Методи визначення звичайної ціни застосовуються не лише до бартеру чи угод зі спеціальними режимами, а й у всіх випадках, передбачених законом (наприклад, при нарахуванні ПДВ).

Серед інших податкових змін варто відмітити скасування рентної плати за видобування газу, конденсату та нафти, відновлення раніше встановлених ставок акцизів на нафтопродукти, а також уточнення складу платників екологічного податку. У 2013 році ставка на екоподаток складає 75% від базової ставки, визначеної Податковим кодексом.

Хоча багато з цих змін містять позитивні риси та сприяють модернізації системи оподаткування, їм притаманні недоліки: складність виконання, суперечності в законодавстві і технічні помилки можуть мінімізувати їхню ефективність. На жаль, практика виправлення недоліків зазвичай переноситься з етапу розробки законодавства на етап його застосування, що залишає чимало питань для бізнесу і не додає впевненості у стабільності податкової політики держави.


Подписка на новости RSS

Мы на Facebook