Меню


Курсы Стимул Справочник Статьи Бухгалтеру

Переваги та недоліки оподаткування продажу валют

Переваги та недоліки оподаткування продажу валют

Незалежні економісти вже довгий період часу роблять прогнози щодо суттєвого девальваційного процесу. Швидке зменшення золотовалютних резервів, а також екстравагантні дії політичної влади у валютному регулюванні вказують, що стан України на валютному ринку близиться до критичного. Головним фактором тривалої дії знецінення гривні являє собою дефіцит рахунку поточних операцій, який в минулому року складав $10,2 млрд. У найближчий час було впроваджено декілька заходів щодо підтримки гривні. Один із них - це законопроект №11433 в авторстві Віталія Хомутиніка, в якому йдеться про введення 15-ти відсотків податку на здійснення продажу валюти фізичними особами.

Оподаткування продажу валют в Україні набуває актуальності з кожним днем і має суперечливий характер. Обсяг валютних кредитів українців на даний момент вже більший ніж 10 млрд $, тому податок на купівлю валюти був би великим тягарем. Проаналізувавши ситуацію, прийняли рішення запропонувати такий збір тільки на продаж валют.

Головне завдання оподаткування продажу валют – наближення до загальноєвропейських тенденцій, зменшення валютних спекуляцій і встановлення відносної стабільності національного курсу. Дане можливе нововведення буде відповідати міжнародній практиці оподаткування валютних обмінних операцій. Прикладом слугують європейські країни, де кожного року зростає комісія на здійснення операцій з обміну іноземних валют, але їхня ставка коливається в межа від 1 до 20% в залежності від країни. Звичайно ж, краще, щоб нововведення стосувалося виключно операцій з готівковими грошима, бо якщо це буде мати і якесь відношення до безготівкових , то це може стати однією з причин подорожчання іноземних товарів.

За умов дії даного рішення, продаж валюти насправді стане не вигідною для спекулянтів. Заходи, які будуть задіяні, не дадуть можливості спекулянтам заробляти на людях, які до кінця не обізнають, що відбувається.

Також, указаний законопроект у разі прийняття повинен діяти на курс зміцнення гривні та зменшення рівня існування доларизації економіки України.

Альтернативним варіантом є те, що купуючи валюту після введення в дію закону, щоб вирішити – продавати її повністю без податку або залишити у себе, буде 2 місяці. Люди матимуть можливість покласти в банк на депозит валюту, для того , щоб не платити збір, і по закінченню терміну вкладу зняти дану суму, обмінюючи її на гривню, не виплачуючи 15-ти відсотків.

До того ж, впровадженням вказаної вище ставки оподаткування стимулюватиме фізичних осіб до видачі заробітної саме в національній валюті. Отже, це ще може являтися як активна боротьба із виплатою заробітної плати в конвертах - прозорість доходів і підвищення чистоти розрахунків. Ще одне завдання являється поповнення коштами Пенсійного фонду. Це є і поясненням того явища, що чому ж збір становить саме 15%. Бо за базове значення взяли ставку податку з фізосіб, яка діє в Україні.

Але є і негативна сторона цього питання, оскільки оподаткування продажу валют може спричинити невдоволення громадян, зменшити їх заощадження саме на величину ставки оподаткування, призведе до збільшення інфляції, подорожчання іноземних товарів, збільшення частки тіньової економіки і спричинить активізацію «чорного» ринку обміну валют.

Наведені вище аргументи за стягнення податку з продажу валют не витримують звичайної перевірки логікою. Є тільки одне можливе пояснення, що на межі дефолту в країні державі потрібна пряма позика від народу, а про створення вигідних умов мова навіть не йдеться.

Запроваджуючи такі заходи, треба усвідомлювати, що економічна система завжди знаходить канали, котрими її потоки обходять велику кількість непосильних бар’єрів. Звичайно, значна доля тіньового обігу заробітних плат перейде на гривню, але заощадження на подальший чвс робитимуть у іноземній валюті. Що тим більш, якщо девальваційний потенціал вже становить більше ніж 15–20%. По суті цей законопроект має певну мету, щоб забрати 15% заощаджень у людей. Це ще можна сказати своєрідний податок на заощадження, розуміючи, що вони є основним грошовим ресурсом, який існує в країні та може направлятись на розвиток економіки. До того ж, люди заощаджують зазвичай для великих дорогоційних покупок і роблять це протягом тривалого часу. Однак, цілком імовірно, що в такий метод правляча влада вирішила спровокувати людей до масового обміну валюти до введення ставки податку, а надалі не ввести його або взагалі скасувати.

Стягнення такого високого відсотку із зазначених вище операцій стане причиною соціального невдоволення громадян та підвищить інфляцію. Зараз не можна допускати, щоб операції звичайного економічного характеру обтяжувались і створювались додаткові навантаження. Бо це стане загрозою тінізації великої частки ринку, що спричинить спад конкурентоспроможності української економіки, що потягне за собою погіршення інвестиційного клімату в України( особливо відтік іноземних інвестицій).

Щоб захистити себе від інфляції і краху курсу валют, як це трапилось в 2008 р., українці навчились фіксувати свої заощадження і доходи в стійких валютах. Це викликає невдоволення в правлячій гілці, що не дає можливості вилучати кошти у громадян за допомогою прихованої емісії національної валюти. Тому, даний законопроект може позбавити можливості українців захищати свої кошти від дій Національного банку, який покриває долю бюджетного дефіциту за допомогою друкування надлишкової валюти. І яке в цій ситуації можна знайти пояснення, коли людина протягом 5 років заощадила, наприклад, 2 тис. дол. на чорний день, а тепер коли він настав, то вона повинна віддати державі 300 дол.? І спроба пояснити людині після цієї операції, що держава, таким чином, для неї створює благо буде просто не можливою. І відповідь навіть викликає посмішку.

Введення 15 - ти відсоткової ставки може активізувати не вигідний країні чорний ринок обміну, який буде прототипом того, який був в Україні в дев’яностих роках двадцятого століття. До того ж, у людей з’явиться потреба в обміні валют на пряму , тобто один одному особисто в руки. Є великий ризик, що даний законопроект може запровадити новий нелегальний бізнес в країні. Наприклад, люди будуть давати об’яву в Інтернет про можливість обміну якоїсь суми та при цьому не сплачуючи податок. Або ж , в сусідніх країнах таких як Польща, Білорусь чи Молдова долар можливо буде обміняти на гривню без 15- ти відсоткового податку. Я вважаю, що велика кількість людей, котрі працюють за межами нашої країни почнуть робити саме так і ще при цьому заробляти на курсових різницях. І взагалі це може популяризувати валютообмінний туризм.

Таким чином, можливе нововведення має більше негативів, ніж позитивів. Тому даний законопроект в такому трактуванні не повинен мати місце в Україні, бо він буде мати пагубний вплив як на стан населення(домогосподарств), так і на економіку України загалом.

Одним із шляхів створення сприятливих умов щодо існування даного законопроекту як для населення, так і для держави є оподаткування тільки тих валютообмінних операцій, сума яких становить не менш 15 млн гривень. Таким чином, податковий тягар не буде торкатись звичайних верств населення. Якщо даний законопроект буде ухвалений, то будуть братись до уваги тільки незаконні операції не сплати податків у сумі понад 2,5 млн гривень. Перевіривши це способом підрахунків, то ця сума становить 15% від загального обсягу валютної операції, що повинна бути більша або становити 15 млн грн. Ці грошові операції здійснюють тільки активні діячі тіньової економіки., а не пенсіонери, вчителі та лікарі …

Як стало відомо, то за останні роки в офшори було вилучено з України більш ніж 50 млрд $. Застосовуючи ставку оподаткування при кожній такій операції, витрати будуть значними, що і призведе до того, що ця схема стане економічно неефективною для тіньового сектора. А також даний законопроект повинен повністю звільняти від збору даного податку людей, які використовують іноземну валюту як основний засіб заощадження. Отже, всі громадяни, які обмінюють іноземну валюту не для отримання прибутку на курсових різницях, а як засіб зберігання і захисту заощаджень, оподатковуватись в банках не повинні. Законопроект щодо оподаткування продажу валют в такому трактуванні може мати успіх в Україні і може насправді призвести до покращення економічної ситуації.


Нас находят: Переваги та недоліки прибуткового оподаткування, оподаткування продажу валюти, Які переваги та недоліки валютних кредитів, які переваги альтернативної валюти, яка межа обміну валюти за один день, ьобмен свалюти св украєїнчі, система оподаткування обмін валютних коштів, система оподаткування в україні: переваги і недоліки, продажа валюти, проблеми та недоліки оподаткування громадян


Подписка на новости RSS

Мы на Facebook