1С:Предприятие 8.2 /
BAS Бухгалтерия /
Общее
Облiк процесу виробництва в «BAS Бухгалтерiя»: приклад складання калькуляцiї i документування витрат
Облiк матерiальних витрат у виробництвi
Документування випуску продукції
Розрахунок собівартості та її калькуляція
Вступ
У цiй статтi буде детально розглянуто процес облiку виготовлення продукцiї на прикладi шафи-купе в ТОВ «Будсервiс» з використанням системи «BAS Бухгалтерiя». Ми пройдемо всi кроки: вiд фiксацiї матерiальних витрат до розрахунку фактичної собiвартостi виготовленого виробу i с форму вання бухгалтерс ьких документiв.
Облiк матерiальних витрат у виробництвi
Складання калькуляцiї витрат
Для виготовлення 1 шафи-купе 29.11.2021 до облiку пiдлягали матерiали, якi були списанi зi складу згiдно з накладними:
- Надходження вiд 11.11.2021 на суму 7 447,56 грн
- Надходження вiд 12.11.2021 на суму 322 грн
Серед матерiалiв, якi були витраченi на виробництво, зазначено ДСП, ДВП, кромки ПВХ, механiзми, профiлi, ущiльнювач, комплектуючi та iншi витратнi матерiали — загалом 22 позицiї.
Створення вимоги-накладної на матерiали
В «BAS Бухгалтерiя» для облiку матерiалiв використовується документ «Вимога-накладна». Для швидкого заповнення його можна створити на пiдставi документа про надходження товарiв та послуг за 11.11.2021.
Щоб це зробити, в журналi надходжень обираєте вiдповiдний документ, правою кнопко ю мишi вибираєте пункт «Створити на пiдставi». В результатi вiдкриється вже частково заповнений документ «Вимога-накладна» на перших 14 позицiй. Далi додаєте ще 6 позицiй вручну. Пiсля цього натискаєте «Записати».
Додавання матерiалiв у Вимозi-накладнiй
Внизу документа «Вимога-накладна: Матерiали» кожен матерiал додається окремо через команду «Додати». У довiднику «Номенклатура» послiдовно вибираєте потрiбнi матерiали для виробництва. Внесiть всi 22 позицiї, згiдно iз завданням.
У довiднику «Номенклатура» спочатку вiдкрийте папку «Матерiали» i звiдти вибирайте матерiали для списання.
Важливо: документ «Вимога-накладна: Матерiали» необхiдно лише записати (кнопка «Записати»), але не проводити, тобто не натискати «Провести». Якщо випадково провели документ, скасуйте його проведення через журнал та команду «Скасувати проведення».
Документування випуску продукції
Створення Звіту виробництва за зміну
29.11.2021 створюється ключовий документ — «Звiт виробництва за змiну», у роздiлi меню «Виробництво». Для цього в головному меню йдете: Виробництво → Випуск продукцiї → Звiт виробництва за змiну → Створити. У документi заповнюєте основнi реквiзити та натискаєте «Провести та закрити».
У «Звiтi виробництва за змiну» чотири вкладки: «Продукцiя», «Послуги», «Зворотнi вiдходи» i «Матерiали». Потрiбно заповнювати вкладки «Продукцiя» та «Матерiали».
Заповнення вкладки «Продукцiя»
У вкладцi «Продукцiя» через «Додати» обирається з довiдника номенклатури папка «Продукцiя» i створюється новий елемент — «Шафа-купе». Потрiбно вказати номенклатурн у групу, цiну виробу (20 269,56 грн), та рахунок витрат (231).
Заповнення вкладки «Матерiали»
У вкладцi «Матерiали» треба додати всi матерiали, що використали для виготовлення шафи-купе. Зручно скористатися кнопкою «Пiдбiр», яка дозволяє швидко обрати всi позицiї з довiдника. Важливо, що при заповненнi повиннi бути заповненi всi колонки, крiм «Собiвартостi» та «Суми списання ПО».
Проведення і аналіз підсумків
Після заповнення документа потрібно натиснути «Провести та закрити». Програма автоматично формує проводки — їх можна переглянути за допомогою відповідної кнопки у документі.
Кнопка «Друк» дозволяє отримати друковану форму звіту для оформленн я документац ії.
Для аналізу результату відкриваємо оборотно-сальдову відомість по рахунку 26 (Готова продукція) через стандартний звіт за потрібний період — наприклад, з 01.11.2021 по 30.11.2021 (рисунок нижче):
Розрахунок собівартості та її калькуляція
Для підсумку необхідно сформувати калькуляцію витрат на виготовлення шафи-купе:
- Витрати на матеріали: 6 474,60 грн (6 206,30 грн + 268,30 грн)
- Витрати на заробітну плату : 12 500 грн
- Внески ЄСВ: 2 750 грн
Отже, фактична собівартість виробу склала 21 724,60 грн.
Питання для самоконтролю
- У яких документах відображаються матеріальні витрати виробництва?
- Як можна подивитись сформовані проводки документів?
- Які бухгалтерські проведення використовуються для обліку витрат виробництва?
- Навіщо складається калькуляція собівартості продукції?